Friday, 19 April 2013

Etika Penggunaan Emel Dan Internet.




 
Etika Penggunaan Emel Dan Internet.

1.0 TUJUAN

Memastikan penggunaan yang berkesan tanpa memberi impak negatif ke 
atas capaian kepada sistem-sistem aplikasi lain yang beroperasi di dalam jaringan.

2.0 TUMPUAN MASALAH

Dua (2) faktor penting yang mempengaruhi keupayaan jaringan dalam
memberi perkhidmatanyang optimum ialah :

a. Memilih masa penggunaan yang sesuai; dan

b. Cara penggunaan yang betul.

3.0 HAK PENGGUNAAN EMEL DAN INTERNET

Kemudahan penggunaan emel dan internet adalah tertakluk kepada peraturan   
jabatan dan boleh ditarik balik jika penggunaannya menyalahi peraturan
tersebut.

4.0 KAEDAH PENGGUNAAN YANG BETUL (do’s and don’ts)

4.1 AKAUN emel

a. Katalaluan (password) emel hendaklah dirahsiakan dari pengetahuan
   umum;

b. Mengaktifkan emel pada seluruh waktu kerja;

c. Menggunakan akaun emel milik persendirian yang rasmi di dalam urusan 
    kerja-kerja rasmi;

d. Tidak membabitkan diri di dalam aktiviti penyamaran alamat emel.

4.2 PENYENGGARAAN KOTAK MEL

Penyenggaraan kotak mel pada komputer mikro adalah menjadi 
tanggungjawab setiap pengguna. Tugas-tugas itu merangkumi:

a . Menghadkan jumlah mel yang harus disimpan;

b . Menghapuskan mel-mel yang tidak penting;

c . Mel-mel yang penting dan berbentuk rahsia atau peribadi hendaklah 
    dipindahkan ke tempat yang lebih selamat;



4.3 PENYEDIAAN emel

a. Berikan mel tajuk (subject) yang sesuai untuk mengambarkan 
    isikandungannya;

b. Mel yang bertajuk akan memudahkan penerima memberi keutamaan ke
    atas mel-mel yang akan dibaca atau dirujuk;

c. Tulis kandungan mel sama seperti anda akan menulis di atas kertas;

d. Amalkan menulis kandungan mel dengan ringkas dengan penggunaan
    bahasa yang betul dan sopan;

e. Kandungan mel tidak seharusnya mengandungi maklumat rahsia atau
    peribadi;

f. Kandungan mel yang tersusun akan kelihatan teratur dan mudah dibaca;

g. Gunakan tandatangan (signature) bagi membolehkan penerima mendapat
    maklumat asas mengenai diri anda;

h. Amalkan penggunaan buku alamat (address book) untuk menyimpan
    alamat-alamat emel yang akan digunakan kemudian nanti.

i. Jika anda melampirkan fail ‘attachment file’, pastikan saiz fail itu tidak
terlalu besar; dan

j. Elakkan diri dari menggunakan kemudahan emel untuk tujuan menghasut,
menfitnah, menghantar berita palsu, menerbit semula hakcipta atau aktiviti-
aktiviti lain yang ditegah oleh undang-undang siber.

4.4 PENGHANTARAN emel

a. Jangan libatkan diri anda dalam aktiviti penghantaran mel sampah(flaming),
    mel bom (mail bombing) dan mel spam;

b. Pastikan dengan betul alamat emel yang hendak dihantar;

c. Gunakan kemudahan arahan (cc:) dan (bcc:) untuk menyalinkan mel
    kepada orang tertentu; dan

d. Mel yang tidak berjaya dihantar akan berada di dalam folder outbox dan
    boleh diedit untuk dihantar semula.







4.5 MEMBUKA emel

a. Memeriksa kotak mel dalam jangkamasa waktu yang sesuai kerana ada
    mel perludiambil perhatian atau tindakan segera; b. Jawab mel yang dirujuk 
    denganmenggunakan arahan (reply:) atau (reply all :) dimana perlu; dan

c. Arahan forward membolehkan mel yang diterima dipanjangkan kepada
    orang lain.

4.6 MENJADI AHLI DALAM SENARAI MEL (MAILING LIST) ATAU
      KUMPULAN PERBINCANGAN (DISCUSSION GROUP)

a. Pilihlah kumpulan perbincangan atau senarai mel yang sesuai dan sihat
    untuk mendapatkan maklumat yang relevan;

b. Jangan daftarkan diri anda dalam senarai mel tertentu yang menyebabkan  
    anda menerima sejumlah mel yang banyak pada setiap hari ;

c. Apabila seseorang menawarkan sesuatu perkhidmatan atau memohon
    nasihat, jawablah dengan tertib dan jujur;

d. Mel komen peribadi hendaklah dihantar kepada penerimanya sahaja dan
    bukan kepada semua ahli;

e. Anda seharusnya mengeluarkan alamat emel daripada senarai mel atau
    kumpulan perbincangan apabila anda beranggapan ianya tidak banyak
    memberi faedah dan berunsur negatif;

f. Berilah pendapat yang sihat dan jawablah segala pertanyaan dengan tertib
   dan elakkan dari pertelagahan; dan

g. Gunakan sumber rujukan untuk menerangkan sesuatu yang pada
    anggapan anda sukar difahami atau sukar diterima oleh ahli lain.

5.0 INTERNET

5.1 MELAYARI WORLD WIDE WEB (WWW)

a. Browse atau carilah maklumat menerusi WWW yang berkaitan dengan   
    tugas anda sebagai penjawat awam.

b. Bertindaklah sebijak mungkin di dalam membuat carian (searching) dengan
    mengkhususkan bahan atau perkara yang diingini;

c. Memilih enjin pencari yang sesuai agar carian itu dapat dilakukan dengan
    lebih efisyen dan mendapat tindak balas yang lebih cepat;

d. Elakkan diri anda dari melawat laman-laman yang akan menjatuhkan
    maruah anda dan imej jabatan;

e. Anda juga dilarang daripada melawat laman-laman yang memuatkan
  maklumat anti kerajaan atau subversif yang bertentangan dengan undang-
  undang negara;

f. Amalkan membuat penanda (bookmark) pada laman yang berfaedah untuk
   rujukan kemudian hari; dan

g. Cetaklah dokumen yang difikirkan akan digunakan untuk tujuan rujukan.

5.2 PROSES MEMINDAHKAN FAIL

a. Aktiviti pemindahan fail seharusnya dilakukan selepas waktu pejabat;

b. Pastikan anda mempunyai ruang storan yang mencukupi sebelum
    melakukan aktiviti pemindahan itu;

c. Cakera keras (hard disk) memerlukan ruang storan sebesar 40 MB untuk
membolehkan sistem pengoperasian berjalan dengan lancar;

d. Kaedah memindah fail yang biasa ialah dengan menggunakan arahan File
    Transfer Protocol (FTP), HyperText Transfer Protocol (HTTP) atau proses
    ‘downloading’ biasa;

e. Baca dan fahami akan tawaran atau syarat-syarat tersebut sebelum anda
    memulakan aktiviti itu;

f. Adalah menjadi tanggungjawab pengguna untuk menyemak keperluan
   hakcipta dan mematuhi segala peraturan mengenainya;

g. Segala bentuk perjanjian perkhidmatan dan urusniaga elektronik (kad
    kredit) yang dilakukan adalah menjadi tanggungjawab pengguna
    sepenuhnya;

h. Jika anda akan melakukan urusniaga elektronik, pastikan pembekal
    memproses permohonan itu dengan menggunakan pelayan selamat
   (secured server).

6.0 KESIMPULAN

Etika ini diharap dapat dipatuhi sepenuhnya oleh semua peringkat pengguna bagimewujudkan masyarakat pengguna emel dan internet yang bertanggungjawab dan penyayang.Berbanggalah dengan kemudahan yang diberikan ini dan jadilah pengguna yang bijaksana demi untuk meningkatkan produktiviti jabatan secara keseluruhannya. Bertekadlah untuk meletakkan diri anda sebagai penjawat awam yang kompiten dan progresif demi mencapai cita-cita yang menjurus  kepada perkhidmatan awam yang terunggul di dunia. Etika ini diharap dapat dipatuhi sepenuhnya oleh semua peringkat pengguna bagimewujudkan masyarakat pengguna emel dan internet yang bertanggungjawab dan penyayang.Semoga kita semua akan menjadi pengguna yang lebih bijaksana demi untuk meningkatkan produktiviti jabatan secara keseluruhannya.


No comments:

Post a Comment